Popinion gav mig fler mål och ännu mer frågor

Jag har inte ens hunnit smälta alla intryck från WebCoast i Göteborg i helgen, så var det dags för Popinion! Jag vill vara omvärldsdriven kommunikatör som vårdar inbound och använder rörlig media eller podd när det fungerar som bäst. Vilka är våra berättelser!

Omvärldsdriven kommunikation

Dagen rivstartade med en superintressant dragning av Seher Yilmas från Rättviseförmedlingen. Titeln var ”Omvärldsdriven och rättvis kommunikation”. Seher säger: Ifrågasätt din magkänsla, för den kommer ur de invanda mönstren du redan har och därför måste de brytas.

1938 började SR med den första kvinnliga nyhetsuppläsaren i radio. De fick ta emot massor av samtal till växeln med upprörda män och kvinnor som inte tyckte att att det passade för en kvinna. Vi kan skratta åt det idag, men det kvarstår sådana stereotyper fortfarande.

Gå från: skapa uppmärksamhet som generar värde
Till: skapa värde som genererar uppmärksamhet

Skapa inte kampanjer som, efter lång tid och stora kostnader, faller helt pga annat som påverkar. Hur då?

  • Er berättelse
  • Omvärldsdriven kommunikationsplan
  • Aktivering

Bra exempel på det är Almedalsdrinken från IOGT NTO och när salvation army hakade på #dressgate och använde black and blue att symbolisera kvinnomisshandel.

Podd och webbtv bonanza

Det var ett privilegium att få lyssna på paneldiskussion om podd.

En aktienörd, en intervjuare av inlåsta (LSU) ungdomar, en sexpoddare och en stabschef som ville bli greenpeacegummibåtsåkare träffas och pratar om påverkansarbete via poddradio.

Hur startar man en framgångsrik podd?
– Gör det bara! ”Vi ska bara testa lite” Frågar man den legala avdelningen så är festen slut.

– Börja i berättelsen. Det finns så mycket kunskap som stannar kvar innanför väggarna.

Läs och hör mer hos Retorikiska: Retpod presenterar poddsnacket från Popinion

Live webb tv workshop med 90 deltagare

Att ha workshop med 90 personer borde ju rimligen inte gå. Ändå kör vi. Från seminarieidé till sändning med Richard Gatarski på Westreamu AB är väldigt konkret och visar både att det går och allt som är knepigt. Vi måste ändå ha förståelsen för att bli bättre beställare av webbTV eller veta vad vi kan göra själva. Några personer ur publiken får vara med och sköta kameror, ljud och så vidare. Och självklart blir det en webbTV om att göra WebbTV.

Inbound marketing med Doktor Spinn

Jerry Silwer blir den som får avsluta dagen. Ännu en gång oerhört bra och tankeväckande om kampanj och opinionsarbete. Hur får man spinn på webben? Några strategier passar personer, andra för startups. Men vilka för större organisationer och företag?

Det tips jag främst tar med mig är betydelsen av Inbound marketing kontra outbound. Att så mycket mer pengar budgeteras för outbound; det vi ännu inte har! När kommunikation och påverkan på de vi redan har är så mycket mer effektivt och rentav lönsamt!  Som säljaren skulle säga: är det nyförsäljning eller merförsäljning?
Dags att pyssla om de vi redan har och få dem med sig upp i engagemangstrappan.

Popinion var alltså dagen för opinion och kommunikation som arrangerades av Jusek.

Uppdaterat: Länkar

Några av presentationerna ligger här  http://www.jusek.se/EJ-I-MENY/Popinion/

Här om WestreamUs workshop: http://westreamu.se/2015/03/17/workshop-om-live-webb-tv-pa-popinion/

Deras sändning: https://westreamu.solidtango.com/video/popinion-live-webb-tv

Råd till mötesarrangören som vill livesända http://westreamu.se/kunskap/rad-till-motesarrangoren-som-vill-livesanda/

Retorikiska podden. Lägger ut det poddsamtal som gjordes under dagen. http://www.retorikiska.se/retpod-presenterar-poddsnacket-fran-popinion/