Våga vara strategisk på facebooksidan

På lördagen höll jag 25 minuters session på knytkonferensen WebCoast i Göteborg. Där delade jag med mig av mina tips och tricks att vara strategisk på facebooksida. Min organisation har en sida  med 11000 följare som jag är admin för. Hur jobba smart med den sidan för att vara relevant för sina följare? I korthet handlar det om:

  • Känna din  målgrupp
  • Tajming
  • Strategi
  • Ta det lugnt!

Här kan ni se den slide jag använde.

http://www.haikudeck.com/e/R4oJXUFceM
Created with Haiku Deck, presentation software that inspires

Det kom många bra frågor från er som var med. Flera var väldigt intresserade av  hur vi rent konkret jobbar med kommunikationen på facebook mellan Vårdförbundet och medlemmarna. Jag svarade nog på det mesta. 

Förutom den nationella sidan har vi facebooksidor för alla våra 22 lokalavdelningar som sköts av dem själva och en sida mot studenterna. Vi har också dragit igång olika sidor och facebookgrupper mot särskilda grupper och frågor, men det pratade jag inte så mycket om. Jag ville dela med mig av lärdomar som jag tror är användbara vare sig det är en ideel organisation eller ett kommersiellt företag.

Det handlar alltså inte om din personliga facebook-profil. Om ni vill veta mer om våra höjdpunkter i sociala medier så har jag tidigare skrivit en Årskrönika över 2014 i sociala medier för Vårdförbundet.

Den sista halvan av sessionen filmades på bambuser. Med risk för att jag blev för frispråkig länkar jag den ändå här 😉

http://bambuser.com/v/5350195?v=m











