Dela med sig eller inte? Almedalen 2017

Efter intensiv Almedalsvecka ska man försöka sig på en summering. Av intryck? Av trender? Är det ens möjligt? Min trendspaning är fenomenet att dela med sig eller inte.
Trots 4000 öppna seminarier är det utöver det många samtal i slutna rum eller personliga spontana möten. Många streamar eller filmar sina seminarier men få tittar. Så antingen vill man hålla samtalet bland de särskilt inbjudna, för att få tillit och intima samtal. Eller så vill man dela till en allmänhet, som ofta inte ens är intresserad.

Kidsen delar – häng med gamlingar!

Enligt Björn Falkevik,  som var på plats och filmade för Öresundshuset, var det som delades mest på Facebook en sändning där skolungdomar deltog i panelen och stolt delade på sina sociala nätverk. Där fick det fart. Medan många rutinerade, äldre och officiellt engagerade INTE naturligt delar med sig. Då blir diskussionen såklart mindre synlig, för det förväntas att rätt personer ändå var på plats.
(Kolla upp Öresundshuset)

 

Dela kärlek eller hat

Det som delas och kommer ut till resten av världen från Almedalen blir det extrema och det uppseendeväckande. Att NMR var på plats fredag väckte såklart känslor. Även på plats kändes det som en helt annan stämning. Obehagligt och skrämmande. Här är de arga männen som verkligen inte vill dela med sig av Sverige. De vill inte ens behålla det statsätt vi har och vill ställa upp i riksdagsvalet med sitt nazistiska partiprogram. De anser att SD inte alls är tillräckligt radikala och ändå fiskar de väljare i exakt samma vatten. Att det anordnades en kärleksfylld Mångfaldsparad som motkraft var viktigt ställningstagande. Att vi är fler som vill vara inkluderande. Heja Pride! Heja RFSL och alla goda krafter – ni är viktigare än någonsin. 


Snabba listan årets Almedalen
Årets pryl i Almedalen: de trådlösa hörlurarna. De stora alltså, inte podsen.
Årets väder: skiftande. Från strålande solsken till störtskurar.
Årets katastrof: DJ-battle. Nu inte bara för en elit utan också patenterat varumärke av ett företag. Så urbota dumt! Som om en byrå skulle försöka få patent på ”mingel”.
Årets snackis: järnvägar
Årets sensmoral: ”Det här måste vi göra tillsammans, vi kan inte jobba i stuprör”
Årets kändisar : Malin Åkerlund och Peter Stordalen.
Årets överraskning: Knappt några rosémingel kvar! Många fler alkoholfria.

 

Annonser