När jag hade lucköppning på instagram

En instagramlucka varje dag. Ända fram till julafton. Nu är vi på upploppet och det har varit en lärorik resa. Det blev lite annorlunda än jag först tänkt mig.

Jag bestämde mig ganska sent i november att ha en julkalender på instagram för jobbet. För att fira att vi hade gått över tusen följare. Egentligen hade jag först tänkt att tipsa om lite generella saker, tex rabatter på fina profilprodukter och lite peppiga cartoons. Men tipsen kändes inte rätt sen när jag såg hur glada folk blev när jag lyfte deras yrke och vardag. Våra egna yrkesbilder fick nytt liv i nya sammanhang.
Försökte jobba mest med mobil appar i ipad för att inte vara bunden av datorns photoshop.

De mobila appar jag använde blev till slut var:
* Mobilkameran – till flera bilder
* PS express – för att snygga till porträttbilder tagna med mobilen
* LiPix – för ramar och collage av flera bilder
* Bitmoj – för tecknade versioner av mig själv. De hade en skelettdräkt som hörde till Halloween som funkar för att tänka på röntgen t ex.
* Canva – för slutarbetet med snygga vinjetter, text och julsymboler/ikoner. Här finns färdiga format för instagram, typsnitt och vektoriserade symboler att leka runt med.

Nu har jag gjort alla 24 bilderna och är klar för publicering de sista två dagarna. Det går nämligen inte att schemalägga inlägg på instagram. Ni läste rätt. Inte ens latergram, som påstår det, kan publicera åt dig. Det krävs alltid handpåläggning genom instagrams egen app. Fortfarande. Så för att lägga ut även på helgen ville jag förbereda dem under arbetsveckan. Ibland hann jag inte riktigt så det blev några stunder även på helgen.

Inläggen har blivit väldigt olika. Varje lucka har förvånat följarna och ibland även mig själv. Den plötsliga tävlingen 18 december kom till för att vi hade biobiljetter över. Och jag hade tänkt mycket på hur verklighetstrogna våra tygamaryllisar var. Skulle de kunna se skillnaden? 47 stycken gissningar blev det! Väldigt kul eftersom det nog var väldigt oväntat.

Förutom verktygen behövde jag vårt egna bildarkiv samt personer som var villiga att klä ut sig och sina hundar (!) i strutar och luvor.

För att summera det jag lärt mig så tror jag inte riktigt på tillrättalagda kampanjer på instagram. Intresset och engagemanget är svalt att gilla eller engagera sig. Att dela berättelser är däremot uppskattat. Du kan ju skriva rätt långa texter i beskrivningen. Jag återanvände tex nästan ett helt blogginlägg.

Jag har valt ut några luckor här, resten ser ni på Vårdförbundets instagram. #instagramkalender.

