Man ska inte luras

”Det kändes så tomt. Vem ska jag nu lura?” Ja, kalla mig stofil, men jag tycker inte man ska tjäna pengar på att luras. Eller luras alls för att göra narr av människor.

Det här handlar om avslöjande av satirbloggar som sprids som om det var riktiga inlägg. Den senaste i raden är Storken. I Metros artikel Här är Storken, framställs 20-åriga Jakob nästan som påhittig och smart. En riktig entreprenör. Jag tycker riktiga entreprenörer borde känna sig förolämpade.

Han RIKTAR alltså sina inlägg särskilt mot SD-sympatisörer på tex facebook. Och de går på det varje gång. Visst är det tragiskt hur dåliga vi är på källkritik. Men att avsikligt peta och peta på dem som är rädda för det främmande eller feminism… Är det verkligen så jävla smart? Kortsiktigt tjänar han pengar. Men i vilken riktning puffas debattklimatet?? En del av deras reaktioner på att det är falskt är att ”ja, men det kunde varit sant. Man vet väl hur det är” Tragiskt på så många nivåer. 

Så nej, jag tycker inte att han är ett geni. Han utnyttjar sociala medier utan att tänka lite längre än näsan är. När jag växte upp fick jag lära mig att det är fult att luras!

Jag tror inte ens Viralgranskaren hinner med att kartlägga alla klickfiskar-/satirsidor. Men du kan ju kolla in ibland.  Innan du delar.

Fyra sätt att skilja sanning från satir
Att dela saker och utgå från att alla fattar att det är fejk är inte heller att ta ansvar för det man delar.

Eller så kan du tänka THINK. Minst två punkter förutom True är min rekommendation. 

  

