Livesändningar ska inspirera

Tankar om paketering av filmade paneldebatter

Idag följde jag FKDVs direktsända samtal om paneldebatter är bra eller dåligt ”Behöver vi verkligen paneler?”. I kontexten handlade det om erfarenheter från Almedalen. Det väckte så många olika tankar i mig så jag måste skriva ned dem.

Det var inte planerat att jag skulle följa livesändningen. Fick nämligen tips om det via twitter 10 minuter innan. Så istället för att hasta iväg till jobbet tog jag det som utvecklingstid för mig.

Det bästa med att vara med live är att det känns ”på riktigt”. De sitter och säger detta ocensurerat just nu. Och jag kan twittra in frågor som tas upp mitt framför mina ögon.

Paneldebatter sågades och rundabordssamtal hyllades. ”Det kan finnas bra paneler, men jag har bara inte sett någon”. Men det intressanta för mig var kanske tankarna som väcktes. T ex kring att målgruppen för paneldebatterna kanske ofta är paneldeltagarna själva. Paneldebatten är bara ett medel att få dem dit. Speciellt i ett sammanhang som Almedalen.

Om målgruppen är större än de som finns på plats är livesändningar, inspelat film och/eller ljud (podcast) givande. Men också bra att tänka på att blogginläggen OM paneldebatten lever längre än själva filmen. Det är samtalet som är början, inte avslutningen.

Det tror jag att många inte tänker på. De ser filmen som slutprodukten, dokumentationen. Men hur många sitter och tittar i efterhand på en paneldebatt på 20-30 minuter? Där är statistiken talande. Det gör de inte. Det är försnacket, eftersnacket eller kanske den summerande intervjun efteråt som får tittare!

Nu kommer jag fokusera på mina tankar om själva filmning och paketeringen av paneldebatter och samtal.

Tips till mig själv:

  • Uppmuntra folk att blogga om det vi sänt
  • Sprida mindset att hålla liv i diskussionen, föra den i olika riktningar.
  • Få till eftersnack
  • Få till försnack. Är det möjligt?
  • Kan vi återanvända filmade interna samtal och göra till podcast för att väcka nytt liv?

Frågor

  • Hur väcka mer intresse för att titta, delta och bidra?
  • Missar vi engagerade människor genom att vi inte når ut till dem? Tänker vi i gamla banor?

Här kan ni hitta sändningen från FKDV. Ni kanske får andra tankar och idéer än jag?

Roligt att de döpte om klippet till ”Drömmen om samtalet”.

Samtalet fördes med (från vänster) Björn Falkevik, Karin Bäcklund, Martin Palacios, Camilla Eriksson och Fredrik Wass.
Så här skrev Karin Bäcklund i sitt blogginlägg: ”Är paneldebatten i Almedalen död?”

FKDV summerar samtalet bra i 7 insikter om framtidens paneldebatt.

3 thoughts on “Livesändningar ska inspirera

  1. När jag läser det du skriver tänker jag på partiledardebatterna under valrörelser och politiska debatter i typ Agenda. Dessa debatter har numera helt och hållet fått karaktären av fight club och funkar bara som underhållning för respektive partiers funktionärer. De är inte ett dugg informativa för osäkra väljare. Istället söker sig de väljare som inte riktigt har koll på läget till SD som presenterar enkla och lättfattliga, men totalt korkade, politiska lösningar. Det är en farlig utveckling.

  2. Ping: 7 insikter om framtidens paneldebatt | FKDV

Kommentarer inaktiverade.