Feminism – visa brösten eller inte?

Idag den 8 mars reagerade jag på att instagram-kontot salongbetongdanne lägger upp den här bilden på en sexig Megan Fox och gratulerar alla starka kvinnor i världen.
Igår uppträdde Loreen på melodifestivalen utan tröja. Jag är oerhört kluven till vad Loreen gjorde men läser sedan hennes motivering. ”Jag ville provocera”. Det får stå för henne. Just Loreens skjortlösa framträdande får jag sjävklart slängt på mig när jag reagerar på Megan Fox-bilden. Som om jag och Loreen var samma person.

Så här tänker jag: Bilden på Megan Fox är i samma klass som en wet t-shirt contest. Det är en sexig bild med killar som målgrupp och därför ser jag inte den som en hyllning till kvinnor eller till den kampen som många kvinnor i världen fortfarande måste föra.

Det finns tusentals kvinnor som för den kampen mycket tydligare än Megan Fox. Faktiskt har jag aldrig hört talas om att hon uttalat något feministiskt. Utom det där att det är okej att filmbranschen sexualiserar kvinnor…

“I think all women in Hollywood are known as sex symbols. That’s what our purpose is in this business. You’re merchandised, you’re a product. You’re sold and it’s based on sex. But that’s okay. I think women should be empowered by that, not degraded.” Megan Fox. 

Källa Sexyfeminist 2009

Det finns ju så många alternativ till bilder så jag fattar att Danne inte ens tänkt: ”jag undrar om den här är sexism eller inte?”. Eftersom jag slutade följa salongbetongdanne så slapp jag tydligen läsa alla ”öh jävla fitt-feminist”-kommentarer. Men fick höra via twitter att de kom in. Inte mitt problem. Jag har sagt min ståndpunkt.

Får vi inte ens säga ifrån?

IMG_1050Anna Larsson fick skriverier och protester mot sig när hon just ville rita om porriga kvinnliga karaktärer i spelvärlden. Makeover Friday 27 februari Flera killar rasade ”låt våra kvinnliga karaktärer vara! tänk på de tjejer som faktiskt ser ut så!” Det absolut sämsta argumentet EVER. Eftersom kvinnor med så extremt stora boobs uppenbarligen behöver bra mycket mer stödjande BH för att kunna ha den rörlighet som krävs vid närkamp. Tro mig, jag vet. Jag har dem själv. En round-kick utan en stadig osexig sportbh orsakar en sån massa skump att jag tappar balansen. Nog om det.

#freethenipple är en helt absurd hashtag som inte heller har något med feminism att göra. Sök på det på instagram och se en kavalkad av bystdrottningar som hyllas av – män. Som de gjort i porrtidningar sen det började finnas porrtidningar. Har inget med kvinnlig frigörelse att göra heller! Kanske var det någon kvinna som likt Femen hade goda intentioner att avsexualisera brösten. Men det blev pannkaka av det.

Nu tappade vi fokus bara på grund av bröst

Kan vi komma överens om att stödja kvinnors kamp för rättigheter och jämlika löner istället för att hamna i kroppsdiskussioner? I alla fall den 8 mars. Kan vi ta fokus från bröst, häckar och ben och prata om det som påverkar oss enbart för att vi inte har snopp?

Karriär – http://www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0201_2012A01_BR_X10BR1201.pdf

Vetenskap och forskning – Stereotyper styr hur kvinnor och män forskar

Lön – Svt Pejl http://www.pejl.svt.se/visualisering/inkomster/yrken/

Makt –  http://www.svt.se/nyheter/svtforum/kvinnor-och-makt

Relationer http://www.arsinoe.se/att-varderas-utifran-sina-relationer-med-man/

Eller som kvinnolobbyn skriver om #lönheladagen

”Löneskillnaden mellan kvinnor och män är 13,4 %. Det innebär att kvinnor arbetar gratis efter kl. 15:56 varje dag. (Räknat på en arbetsdag mellan kl. 08 och 17). Män har som vanligt betalt hela dagen. Såhär har det sett ut sedan början av 1980-talet. Utvecklingen står i princip still! Genomsnittskvinnan tjänar 4500 kronor mindre än genomsnittsmannen. Varje månad. På ett år blir det 54 000 kronor och under en livstid tjänar en kvinna i genomsnitt ungefär 3 miljoner kronor mindre än en man.”

http://sverigeskvinnolobby.se/blog/byt-statusrad-kl-1556-den-8-mars

One thought on “Feminism – visa brösten eller inte?

  1. Så himla bra skrivet!! Jag gillar inte heller den där bilden på megan fox. Jag tycker att det ska inte vara något konstigt, fel eller över sexualiserat med bröst, bröst är något helt naturligt och det ska inte ses som varken något fel eller något sexigt, det är en kropps del som alla tjejer har och det är inget fel med det!

Kommentarer inaktiverade.