Mina favoriter på youtube del 1 – Lilly Singh

Jag tittar knappt på gammel-tv längre, jag tittar på youtube och kommer skriva om mina favoritkanaler i ett par inlägg.

Det första handlar om iiSUPERWOMANii som egentligen heter Lilly Singh. Hon var inte den första jag följde men blir den första på grund av tajmingen. Idag fick Lily nämligen ta över youtubes eget twitterkonto. Det är stort! 45 miljoner följare. Det är rent av gigantiskt!

Lilly Singh är en youtube-kändis som ovanligt nog inte bor i LA. Hon bor i Kanada men har lyckats ta sig in bland de stora. Hon har också blivit kompis med de LA-baserade youtubarna. Tex de som kallas The Holy Trinity: Grace Helbig, Hanna Hart och Mamry Hart. Jag kommer skriva mer om dem senare.

Lilly bor alltså i Kanada. Hon har två kanaler. I den ena gör hon kreativt producerade videoinslag där hon snackar, spelar sina egna föräldrar, spexar och hittar på roliga saker med vänner. Den heter iiSuperwomanii. Hon har över 5 miljoner prenumeranter på den. Här nedanför bäddar jag in ett av hennes superklipp.


http://youtu.be/vjNExFo7xyY

Behind the scenes

Den andra kanalen är hennes dagliga vlogg där hon filmar sig själv precis som hon mår. Det är osminkad godmorgonhälsning blandat med uppdateringar om vad hon gör under en dag. En hel vecka fick vi till exempel följa henne när hon drog ut alla sina visdomständer och hon hade skitont!
Just två kanaler är ganska vanligt bland de som lever på att göra egna youtubeklipp.

Jag gillar Superwoman för att hon kan vara hysteriskt rolig ibland och hon har ett positivt budskap. Just nu spelar hon in en film som en superhjälte. Eller var det supervillain. Det är helt klart tack vare flera års hårt arbete på youtube som hon får göra de större projekten. Jag älskar att youtube verkligen peppar dessa unga förmågor att göra sin grej.

Superwoman har väldigt trogna fans som kallar sig Teamsuper (eller unicorns). Det använder hon i sitt varumärke genom merchendise. Budskapet på den här tröjan är t ex ”Teamsuper loves everybody”.

Ofta har hon tidsbegränsade kollektioner av tröjor med olika budskap. Väldigt smart!

Superwoman har även snapchat, nyhetsbrev, twitter, vine, tumbl, instagram och facebooksida. Det är en liten industri i sig. Hon lever på det, men jag tror inte hon blir jätterik på det. Kanske tillräckligt att få leva på något hon uppenbarligen älskar. För youtube har fattat henne och tagit henne till sitt hjärta.

Och sin twitter.

teamsuper loves everybody
