Instagramverktyg du bör känna till

istagram-logoInstagram är inte twitter. Ändå finns det funktioner som kan göras på twitter som vi gärna vill se i instagram. Att lätt kunna växla mellan flera konton, att schemalägga inlägg är några saker som skulle förenkla för en community manager. Det vore skönt att kunna få bra statistik på aktiviteten på instagramprofilen eller rentav lägga ut bilder från datorn. Ibland vill man ha verktygen mobila och ibland vill man se på sin större datorskärm.
Så jag har kollat runt och kommer lista några verktyg att hålla reda på. Om du har andra spaningar får du gärna tipsa mig!
Det här blogginlägget passar dig som är avancerad användare av instagram.
Om du är nybörjare rekommenderar jag att du börjar med att  läsa en Instagramguide för nybörjare hos Kreafonbloggen.
 

Bästa apparna:

Instagram – Orginalet är grunden. Det finns även andra appar som skapar bildcollage och liknande. Men varför komplicera det hela?
Behöver du växla mellan konton? Phonegram!
Bra verktyg att få överblick på flöden och skapa egna prenumerationer. Du kan också växla enklare mellan olika konton utan att behöva logga ut och logga in som instagram-appen. Det finns en gratisversion med reklam och en betalversion för ca 29 kronor.
Padgram – är phonegram fast  för iPad.  Padgram använder ipadskärmen mer optimalt än instagram. När du vill publicera från Phonegram eller Padgram så startar appen upp vanliga instagram åt dig.
padgramtips
 
Statistik för din instagram
Bästa gratisverktyget jag hittat. Eller gratis, de har ytterligare tjänster men lockar med gratistjänsterna som faktiskt räcker väldigt långt! Du får både statistik och snygg analys. Hette förut statigram.
statigram-my-top-five-photo
Picdeck för att få översikt på flera konton eller #tags i webbläsaren på datorn
http://picdeck.co/ Monitor Instagram feeds real-time. UPPDATERAT: Tjänsten har upphört sommaren 2015.
Den här är sådär om jag ska vara ärlig. Du kan följa olika konton eller hashtags, lite som tweetdeck som jag använder för twitter. Men picdeck är inte optimal eftersom den lägger de äldre inläggen överst. Vilket ju verkar helt ologiskt. I realtid vill du ju ha de nya överst.
instagram540x300
Gramblr – lägga ut bilder på instagram direkt från datorn.
Bilderna måste vara rätt format när de laddas upp. Gramblr vill ha dem i 650×650 pixlar. Caption-texten kan också läggas upp men här kan du inte skriva för långt. Vill du ha en längre beskrivningstext får du gå in och redigera genom instagram efteråt. Gör det den ska!
gramblr
Reposta/Reinsta andras bilder
Använd t ex R&R Free – Repost and Regram app
Finns flera andra appar för att reposta, som instagramers.

Schemalägga instagrambilder? 

Det är inte lätt att schemalägga inlägg i instagram idag eftersom de inte öppnat för tredje-parts appar. Inte med gratisverktygen i alla fall. Betalverktyg som Notified och Schedugram säger att de kan göra det. Men jag har inte upplevt det själv.

appen: latergramme

http://www.latergram.me/

Finns både för iphone och från datorns webbläsare. Gratisverktyget fungerar bra från datorn och du får en ganska ”nifty” Dashboard och kalenderfunktion. Dock är det inte RIKTIG schemaläggning av bilder.
Istället får man en notifiering att publicera bilden när tidpunkten infaller. Om du ska publicera bilder från datorn ska bilderna vara minst 612×612 pixlar. Jag är osäker på den här.
Schedugram är en tjänst där schemaläggning fungerar, enligt andra användares utsaga.
Den kostar pengar, cirka 20 $ eller 16€ per månad. Därför har jag inte provat den. Enligt presentationen så hanterar den uppladdning via webb, schemaläggning, växla mellan instagramkonton och att ha flera användare.
Storleksguide bilder i soc medier:
Det här blogginlägget har bara teknik- och administrationsfokus på instagram! Nästa gång kanske jag kan skriva lite mer om innehållsarbetet.
Här finns jag på instagramhttp://instagram.com/anasoux och så sköter jag för närvarande http://instagram.com/vardforbundet/
Instagram
