Webbdagarnas framtidsspanare del 2: Liftarens guide till galaxen snart här

Andra dagen handlade ännu mer om framtidsspaningar, vilket är mitt favorittema på webbdagarna.
Framtidsspaningarna sträcker sig mellan spannet om två veckor till om några år. Och då ska vi ha i åtanke att deltagarna är lite mer early adopters än gemene man.

Våra talare har använt olika metoder att spana mot framtiden. Från Karin Bäcklund som har ett nätverk av människor som fångar upp olika trender och kollar upp dem. Såklart även studerat amerikansk teknik-press. Eller som Lina Areblad som går ut och frågar barn och ungdomar vad de har för tankar kring nätet och vilka tjänster de använder sig av.  Martin Ragnevalds metod för framtidsspaning är att titta på ”the big fours” strategiska uppköp av företag med särskild kompetens eller teknik och sedan tänka på vad de kan ha för påverkan på framtida nya mix av produkter och tjänster.

Redan i oktober?

IMG_1187I den absolut närmsta framtiden kommer dessa plattformar introducera nya tjänster och annonsering på den svenska marknaden: twitter, instagram, klout och snapchat.
Vilka svenska företag och organisationer som kommer att vara först med annonsering och aktiviteter på dessa marknader ska bli spännande att se. Värt att läsa på lite och tänka efter om en har målgruppen i någon av dessa. Att vara först med en snapchat-kampanj kan vara något som väcker extra buzz och uppmärksamhet, bara av att vara först. Läs om Our Story som är lanserad i USA. Och på väg hit? Läs även Karin Bäcklunds blogginlägg Relevanta tjänster att hålla koll på. 

Ungdomarna visar vägen

Barn och ungdomarna kan visa på vissa aspekter i det framtida användandet. De växer upp i en värld där en smart device/phone är en självklarhet. De tycker att facebook är för komplicerat och stör sig på företagens reklam. De föredrar enklare, snabbare och mer bilddrivna medier som Snapchat, Instagram, Youtube och mer chattiga som kik, Messenger, Secrets. Även om Messenger och Secrets är tjänster som kräver facebook-konto så anser sig kidsen INTE vara på facebook. De interagerar inte heller på facebook som personer över 30. Om det är ett beteende de tar med sig upp i vuxen ålder låter jag var osagt. Men bilddrivet och enklare är framgångsfaktorerna helt klart.

”Nej vi använder inte facebook! Vi har messenger-appen!”

Häng med kids har jag också bloggat om: ”Bring your own 11-åring”

Lina Areblad här på film:

The big four köper sig in i framtiden

IMG_1186Slutligen har vi spaningen där google köper upp företag med teknik som vittnar om stort intresse för internet of things. Avancerad bildscanning, artificiell intelligens och robottillverkare. Blir det en metallisk personlig assistent som kommer förutse dina behov?

Vad innebär det att facebook köper upp översättningstjänster och virtuella verklighetsverktyg. Kommer vi kunna kommunicera med vem so. Helst på jorden i virtuell verklighet på vårt eget språk med automatisk översättning? Som babelfisken i Liftarens guide till galaxen.

Och sist Amazon som köpt upp företag med en teknik för att med telefonen fota en sak och direkt komma till ett köp. Då blir alla miljöer du är i en chans till köp. Inte bara en fysisk affär.

Alla mycket spännande spaningar!
Håll alltså koll på Google, Facebook, Apple och Amazon som Magnus Höij inledde med på onsdag morgon. Men även Instagram och Snapchat.IMG_1185.JPG

IMG_1184.JPG

IMG_1183-0.JPG

Annonser