Anna testar – motdemonstrationen #KämpaSthlm

kampasthlmDen 30 augusti ville jag vara med. Se hur man demonstrerar mot Svenskarnas Partis torgmöten. Jag har läst andras skildringar från t ex Jönköping och Malmö. Det är helt möjligt att uppfatta olika saker. Men många har åsikter och de har inte ens varit på plats.

Så jag trotsade halsont och gick till Kungsträdgården vid 13. Då skulle de som följt fb-eventet KämpaSthlm samlas. SvP skulle börja sitt möte kl 14 på Gustav Adolfs Torg vilket ligger ganska nära.
Det var soligt och förvånansvärt varmt. I ena delen av Kungsträdgården var det buddhistisk festival med lite dans, informationsbord och försäljning av indisk mat. Det såg trevligt ut! Men tusentals människor gick mot andra delen av Kungsan för att ansluta till motdemonstrationen. Jag stannade till och åt lite indisk mat för att kunna hålla ut.

sambamotrasism

Sambatrummorna och plakatet FOLK MOT HETSGRUPP

Det var glada människor, familjer och vänner som samlades för motdemonstration. Träffade en jag kände och försökte spåra upp andra via deras bilder på instagram. Men det blev snabbt väldigt mycket folk och mobilnätet överbelastat.

Eftersom vi överhuvudtaget inte kunde se om SvP börjat tåga så blev det mest en mix av sambatrummor och sporadiska ramsor om att krossa rasismen, inga rasister på våra gator osv. En del höll upp stora hjärtan, regnbågar, flaggor och ett o annat plakat.

Jag såg Filip Hammar med barnvagn. Jag såg en bekant figur från demonstrationer i t ex Jönköping ”Bengan Lagerblad” som brukar ha polisuniform på sig när han protesterar mot rasism.
Fick med honom i ett klipp med sambatrummorna mot rasism. Det lade jag upp på Facebook. Ska se om jag kan få in det här också.

So far so good alltså. Jag såg några få killar och tjejer med uppdragna huvtröjor som gick förbi i ett litet led tyst och stilla. Ur en persons ficka såg jag någon slags fyrverkeripläs. Hmmm. Detta var alltså bråkstakarna? En ganska lång stund efteråt hörde vi några knallskott och röd rök kom upp på andra sidan kravallstaketen.

På andra sidan kravallstaketen stod det ett 10-ta piketbussar. Oräkneligt antal poliser. I Kungsträdgården skrittade ca 6-8 ridande poliser runt ibland. De  var också på andra sidan på själva demonstrationsvägen som var så väl avskärmad så ingen varken skulle kunna se, höra eller säga emot dem. SvP skulle alltså kunna gå där utan att ens behöva höra de tusentals människor som samlats runtom för att uttrycka att vi inte vill ha nazistiska hatbudskap utropade mitt i Stockholm.

Ja tiden gick och vid klockan 15 så var jag tvungen att ge efter för min förkylning och åka hemåt. Men enligt tidsplanen skulle alltså SvP redan ha gått vid det laget och jag tänkte att de kanske hade gjort det. Var väldigt oklart bland oss som var på plats.
När jag kommer hem går jag in på expressens och aftonbladets webb-tv som sände live. Då var klockan framåt 15:40 och då hände det saker. Jag ser hur polisen gör en samlad attack rakt in i Kungsträdgården precis där jag tidigare hade stått, omgiven av barnfamiljer och sambaorkestrar mm. Det kändes inte kul. Läste på sociala medier hur vänner skrev att de var tvungna att springa undan. Helt omaskerade och fredliga vänner alltså.

Vad jag förstår hade några av de mer extrema, förklädda motdemonstranterna gjort försök att bryta barriären med kravallstaket. De hade kastat knallskott varav ett hade gått innanför hjälmen på en polisman. Därför skulle kravallpolisen in och splittra upp och försöka komma åt våldsverkarna. Tyvärr går det ut över alla andra som samlats för att uttrycka sitt missnöje på mer fredlig väg. Det är tråkigt både för polisen och för majoriteten av motdemonstranterna. Vi hade inte för avsikt att slänga någonting mot polisen.
Ja suck. Som Anki Larson sade det bäst ”Jävla snorvalpar” http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/article49298.ab

Enligt min åsikt så bryter Sverige mot FNs regler genom att godkänna en demonstration som uppenbarligen levererar budskap som är hets mot folkgrupp. Bara för att de inte ”heilar” betyder det inte att de inte skanderar ”Sverige åt svenskarna” och pratar om att svenskar med rätt genetiskt bakgrund ska ha större rätt att bo i Sverige eller ha viktiga ämbeten i Sverige – precis som Hitler drev igenom för ”äkta tyskar” 1933.  Läs även Tung kritik mot svensk hållning kring nazidemonstrationer

Enligt min åsikt så använder sig Svenskarnas Parti av de demokratiska rättigheterna för att föra fram en politik som vill minska demokratiska rättigheterna för vissa människor – enbart pga deras ursprung.
En del säger att man ska tiga ihjäl dem. Andra kan se av historien att motståndet som gjordes redan på 30-talet hade en effekt som minskade nazismens utbredning i Sverige då. Sydsvenskan – Historien skiner igenom där bakom

Så du kan ha olika teorier om vilken taktik som fungerar bäst. Men det som känns bäst för mig personligen är att jag visar att det här är inget jag accepterar. Jag tänker inte tigande titta på. För det normaliserar bara främlingsfientlighet, rasism, invandrarfientlighet osv. Att Sverigedemokraterna kom in i riksdagen tror jag är en stor anledning till att hets mot folkgrupp inte längre anses lika farligt eller brottsligt. Trots att FN anser det vara så.

Vem har t ex sagt till Polisen att ändra dessa regler kring vilka demonstrationers som kan tillåtas och nekas? Hur kunde det hända frågar sig även jurist och fd polisintendent Rönnegård i  ”Tveklös avsikt med lagskärpning” i Dagens Juridik.

polisendemonstrationsregler

