Allt är inte kommunikation – Relationer är allt!

Att kommunikation är viktigt är numera allmänt känt. Men det känns fortfarande som att folk blandar ihop kommunicera med informera.

”Vi måste kommunicera mera! Tipsa om det här på vår webbsida och facebook”

– och så tror de att kommunikationen är klar.

Men webb och sociala medier är inga magiska trollspön för att kommunicera. Du kan inte bara sända! Dessutom inte som logotypen. Det är så få som bryr sig om vad en logotyp säger. Den ska bara finnas där att klaga på, ställa frågor till, nämnas i olika sammanhang. Inte låtsas som att den är en människa (även om det alltid sitter en stackars community manager/kommunikatör där bakom såklart).

Det är relationerna som är navet! Det är ditt personliga nätverk du ska börja med. Sociala medier är i huvudsak för människor – inte organisationer. Det är väldigt få organisationer som ens är i närheten att ha en relation till sina medlemmar, medarbetare eller kunder. Förmodligen känner du som tjänsteman människor som är just din målgrupp. Betydligt bättre än logotypen känner. För logotyper känner ingen.

Och det påverkar trovärdigheten. Ska du lyckas få folk att göra dela något, eller göra något på det du vill förmedla så måste det vara människor som gör det! Jag delar med de jag känner och de har förtroende för det jag delar. De är 10 gånger mer trovärdigt om något kommer från en person i mitt nätverk än från en organisationsprofil.

Nyhetsbrev får vi säkert allihop. Vilka är du intresserad av?

  1. De som du gjort ett aktivt val att vara med i.
  2. De som du fått tips om från en människa som sagt ”det här nyhetsbrevet ger mig så mycket bra uppslag och idéer” eller ”den här webbsidan är ett jättebra verktyg för mig i mitt arbete, jag kollar den varje vecka så att jag inte missat något”.

Och alla får vi mail, tusentals mail. Men vilka mail tittar du på först? Många scannar nog avsändarna först. De du känner väl – deras mail läser du säkert först! Precis så fungerar sociala medier också. Organisationens kommunikation måste rekommenderas av dig!

Så gå ut och skapa bra relationer nu! 🙂

/Hälsningar från en community manager

mingla

Mingel. Foto: Anna Olsson

