60 minuters flow på Game of Thrones premiär

Det här är jag imponerad av idag. Steve Nevlin gör en fantastisk livesändning från Game of Thrones premiärkväll i New York den 18 mars. I detta youtube-klipp lyckas han hålla låda och mikrofon i nästan en timme i streck. Här är min analys varför han lyckas så bra.

Låt mig först säga att som ett stort fan av Game of Thrones gör det mig väldigt glad att de i den här sändningen inte slänger in en person i reporterrollen bara för att han/hon har tv-utseende.
Här är ledtrådarna till hur Steve lyckas hålla mitt intresse uppe i en timme.

1. Han är påläst. Steve Nevlin har uppenbarligen läst böckerna och verkligen memorerat städer, karaktärer men också inspelningsorterna för tv-serierna.
Därför kan han föra en givande dialog med skådespelare, regissörer och självaste författaren George RR Martin. 

2. Han skapar en kompiskänsla med de han intervjuar. Det känns som att de är avslappnade med honom och de står ofta och håller med varandra. Alla känner sig precis lika viktiga, från de som spelar Hodor och Grenn till huvudkaraktärer som Thyrion och Dhanerys. 

3. Förberedelse och bra teamarbete. För att sändningen ska flytta på så till synes enkelt, så anar jag det utförliga arbete som måste ske i bakgrunden. Några som ser till att personerna kommer fram. Någon som valt ut bra frågor från sociala medier. Någon som håller upp frågorna. Någon som klipper till mingelbilder i pauserna. Och självklart ett filmteam som filmar det som kan vara intressant. Mingel, röda mattan, fansen bakom kravallstaket.

4. Snabbtänkt. Steve Nevlin lyckas med sin charm rädda situationen när han faktiskt uttalar Ygritte fel. Genom att snabbt erkänna att ”här blev det fel, så pinsamt för mig!” Han tillåter också skådespelarna att få vara snabbtänkta och bekräftar dem. Som under snacket med Finn Jones, som spelar Loras Tyrell, som verkar vara en riktig spelevink!

Ett tag in i sändningen känns det som han hamnar i ett flow. Det bara flyter.

Jag tittar och lär. Det här kan bli användbart i en inte för avlägsen framtid.

20140323-160734.jpg

