Hur mycket reklam tål Sverige?

Jag åkte rulltrappa ned på Östermalmstorgs tunnelbana och möttes av denna kaskad av reklam i balkarna i taket!
Hur mycket reklam tål Sverige?

Jag kan absolut förstå att företag vill göra reklam. Men någonstans måste gränsen dras för hur många ytor som ska tillåtas innehålla reklam. Att reklam finns på sidan om trapporna är något vi vant oss vid. Då kan jag välja om jag vill titta på den på sidan.
Men det här är samma som att någon håller upp reklam mitt framför mina ögon. Störande? Ja.

Har ni även tänkt på hur ”viktigt” det verkar var att klämma upp reklampelare där du går?
Exemplet i Bagis där de plötsligt satte upp reklam mitt i vägen framför tunnelbaneingång. Irriterande? Ja.

reklam-i-bagis

Ska vi snirkla oss mellan allt? Ska vi gå runt?

reklam-perronggolv

Reklam på perronger. Inte ens stirra ned på sina fötter är fredat från reklambudskap.

Jag tycker dessa reklamanfall känns så gammalmodiga. Vad hände med att finnas där när man behöver? Varför pratar vi om Content Marketing när marknadsföring fortfarande är så mossigt? Jag tycker faktiskt inte att det är nytänk att tapetsera hela det offentliga rummet med reklambudskap för att sälja något som de flesta inte ens tänkt att de behöver.

punkt.

Annonser

2 thoughts on “Hur mycket reklam tål Sverige?

  1. Jag ser inte reklam i det offentliga rummet. I alla fall inte på ett medvetet plan. Är i princip ”blind” mot den faktiskt. Just för att den är överallt. Den enda reklam jag ser, och läser, är den jag får i brevlådan.Och jag är en av de få som INTE har en ej reklam lapp på brevlådan. För den reklamen läser jag. Jag ser inte heller lappar/anslag på anslagstavlor, eller informationstavlor på arbetsplatser. Det har jag aldrig gjort. Någonstans på vägen har jag lärt mig att inte se dessa meddelanden.

  2. Kanske blir reklamen mer och mer desperat för att nåt ändå håller på att hända? Att fler och fler ändå hoppar av shopping-karusellen? Kanske? Eller? Om inte annat blir man ju MINDRE shoppings-sugen när man så totalt översköljs av reklam. Tycker jag.

Kommentarer inaktiverade.