Att handla pensionärsdator- inget för pensionären

I helgen fick jag hjälpa min moster att köpa en dator. Inte för att hon egentligen VILL ha en dator, eller är speciellt intresserad av datorer. Utan för att hon känner att när hon går i pension måste hon ha en dator.

För nuförtiden är det så mycket som vi förväntas göra själva på våra uppkopplade datorer; boka biljetter, skriva ut dem, betala räkningar, få ut bilderna från våra digitala kameror, skicka mail, deklarera, söka på internet osv. Det måste vara en utmaning för många av våra pensionärer, vare sig de jobbat vid en dator eller inte.  60-åringarna är faktiskt inte så tech savvy utan har vant sig vid att det finns en IT-enhet som förser dem med datorer och gärna lite support också. Vid pension drabbas de kanske av en hårda verkligheten och vänder sig till en yngre släkting som ”kan data och sånt”. (Som i masjävlar: ”Du som jobbar med data”)

Eftersom jag lyckats att själv köpa både dator och bredband till mig själv betraktar hon mig som ”expert” på det. Men jo, det var nog en himla tur att jag följde med. För min, i andra sammanhang smarta och kunniga moster, stod där som ett stort frågetecken. Det är ju så många val!

Jag vill ju bara ha en bärbar dator och en skrivare och tillgång till internet. Det ska bara fungera! Varför måste jag veta så mycket?

En inte så teknikintresserad generation är inte lika toleranta med alla frågetecken, strul och saker som kräver beslut i flera led. Det ska bara funka.

– Jag måste ha en skrivare också.

För vadå?

– Ja, för att skriva ut.

Att hitta en lagom billig dator med okej processorkraft och antireflekterande skärm gick ganska bra. Förutom att det är nytt operativsystem och att program som hon haft på jobbet inte ingår i paketet. Som tur var kunde tålmodige säljaren Alexander visa Wordpad som ingick gratis och fyllde de basala behoven för mosters behov att skriva brev.

Men skrivare. Vi hittade några billiga laserskrivare.  Där blev jag lite överrumplad av att Alexander säger ”Då klickar du bara på wpn här och sen har du anslutning via trådlöst med datorn” Ja, men nu har hon ju inte trådlöst. ”jaha?… ja eh.. det borde gå att ansluta via nätkabel men jag vet inte om du kanske måste ominstallera drivrutinerna då varje gång du tar bort sladden. Här kan du köpa en router isf”.

Att ha en router hemma är självklart för många av oss. Men för moster känns det som rena grekiskan. Och då måste vi ta vissa beslut om vilken typ av uppkoppling hon ska ha och vad som finns i huset. Såna där jobbiga frågor som en icke teknik-intresserad dam inte vill tänka på. Det ska bara funka.

gammal-mus

– Ska vi köpa en mus då? Nä det har jag, sade moster. Ni förstår vad jag skrattade när vi kom hem med alla paket och hittade denna mus. Hahahah! Men den där går ju inte!

Varför gör de om hela tiden då??

Sen följde några timmars genomgång av Windows 8 som självklart också förutsätter att du är uppkopplad. Vilket vi få ta som steg 2. Det är stora steg för moster. Och jag ser framför mig hur jag i åratal kommer att vara den ständiga supporten, läraren och ”IT-experten” åt min älskade, strulkänsliga släkting.

Jag måste ändå säga att hon höll uppe ett bra humör.

Nä men det här ska nog bli kul!

meta

4 thoughts on “Att handla pensionärsdator- inget för pensionären

  1. Kan intyga att det inte är så lätt nej, men med hjälp och tålalmod och så komma på att det är roligt, och tillräckligt med krångel så lär en sig. Bra din moster att hon ville bjuda sin pensionering på att ha en dator! 🙂

    • Ja hon ville vara ute i god tid innan pensioneringen. I teorin borde hon få mer tid att lära sig nya saker nu. Men det vet vi ju hur himla aktiva nyblivna pensionärer är nuförtiden! Har oftast mer bokat än en själv. 🙂

Kommentarer inaktiverade.