Måste man ”förgylla” med en bild?

Här kommer del 2 efter inlägget ”Jag har lånat din bild”. Det är tydligt att bilder i bloggar är en het fråga som leder till nya tankar. Ska jag bara tipsa om var man kan hitta gratis bilder? Eller måste jag vara lite mer ifrågasättande varför bloggaren vill ha en bild? Så NU är jag mer ifrågasättande. 🙂

Ibland måste man kanske bestämma sig om man utgår från en text eller en bild.
Att stoppa in en irrelevant bild tillför sällan något till inlägget. I värsta fall kan det istället skapa förvirring. En text kan faktiskt fungera alldeles utmärkt för sig själv.

”Bilder kan fylla olika syften. De kan t ex användas för att skapa en viss känsla eller för att förklara innehållet i en text. Bilder ska inte användas bara som dekoration eller utsmyckning.”

Det här är taget från Uppsala Universitet som beskriver det bra i sina allmänna riktlinjer för bilder.

Börja i andra änden

Ibland kan det vara enklare att börja med bilden och skriva en text kring de tankar som väcks inom dig. Då blir bilden så mycket mer relevant!

Om du tvärtom i en text börjar skildra en situation du är med i borde du fråga dig själv: Varför tog jag ingen bild? Låt det bli en vanesak. Du har en smartphone kanske? Då tar du upp den och fotar lite, just in case! Du kommer att tacka dig själv efteråt. (Jag tänker inte alls gå in på i vilka miljöer du inte får fotografera eftersom det är en HELT annan historia).

Boktips:konsten-att-ta-vinnande-bilder---en-inspirationshandbok-for-dig-som-vill-ut

 

  1. Konsten att ta vinnande bilder – En inspirationshandbok för dig som vill ut , Göran Segerholm
  2. SnAppshots : så tar du de bästa bilderna med din smartphone, Adam Bronkhorst (på rea just nu 45 kr)

Kreativ brainstorming:

  • Kan jag i efterhand ”stagea” en bild?
  • Kan jag kanske rita något själv? (rita på ett papper och fota av t ex)

Har ni fler tips på hur man kan tänka kring att ta egna bilder som är relevanta?

One thought on “Måste man ”förgylla” med en bild?

Kommentarer inaktiverade.