Det är alltid lättare att tala om för andra hur de ska göra

Mitt jobb är att ”kunna  sociala medier”. Jag ombeds ofta att hålla en dragning eller en diskussion om hur det fungerar och ge tips och råd till de som ska använda sig av bloggar, twitter och facebook.

Det är för att jag jobbat med webb och sociala medier sedan 1996. Jag känner att jag är ganska bra på vad som funkar och inte funkar på t ex facebook och twitter. Utifrån både egna erfarenheter och litteratur jag läser om sociala medier. Bloggat har jag däremot inte gjort sedan september förra året. Visst kan jag vara bloggcoachen. Jag kan både publiceringsverktyg och analys. Men jag känner att jag måste utsätta mig för samma sak som organisationens ansvariga bloggare. För det är ju lätt att tala om för andra vad de ska göra.

Att återigen gå med i utmaningen Blogg100 är ett sätt att kasta mig in upplevelsen igen. Jag har som målsättning att ha lite matnyttiga tips om sociala medier. Men ska jag följa mina egna råd så vet jag att det är inläggen med åsikter som engagerar mest! När jag skriver om saker jag blir upprörd över, orättvisor, diskriminering. Då hettar det till och då känner man den där oron i magen över hur detta ska tas emot. Kommer jag bli spammad av antifeminister och motsagd av meningsmotståndare? (Mitt mest lästa blogginlägg förra året handlade mycket riktigt om feminism ”Vad har hänt med Janne Josefsson”)

Men det måste göras. Jag måste testa. För annars kan jag inte med gott samvete säga till andra att ”så här bloggar du”.

Så den här vårens blogginlägg kommer att bli lite schizofrena.

Ha en trevlig söndag!

One thought on “Det är alltid lättare att tala om för andra hur de ska göra

Kommentarer inaktiverade.