Ska jag prata om det på #sswc? Upproret?

Funderar på om jag ska ha en session på #SSWC, Sweden Social Web Camp. Deltog för första gången förra året och då lyssnade jag mest.

På SSMX (en annan unconference) hade jag en öppen session om opinionsbildning på sociala medier. Jag ville att flera skulle delta med exempel och diskussioner. Det blev bra. Men mest fick jag berätta om aktuella exempel som sjuksköterskestudenternas löneuppror. Efter det har barnmorskeupproret verkligen tagit fart och det gjordes t.o.m en film om det.

Skulle det vara intressant?
Jag är involverad tack vare mitt arbete i Vårdförbundets olika kommunikationskanaler och har sett utvecklingen och turerna sedan de drog igång i februari i år.

Har vi lärt oss mer under våren? Har vi förvånats? Vilka effekter har vi fått? Vad hände med ”snippkakorna”? Jag säger ”vi”, fast jag inte ens sitter med i strategigruppen. Men jo, effekten blev väldigt tydlig när jag var pressjour vecka 29. Det ringde från tv, radio, kvällspress, lokalpress, tt osv, osv. ALLA ville veta; ”-Hur blev det nu med alla varningar för sommarbemanningen? Blev det så illa? Är det kris i förlossningsvården?”

Det blev illa. Det blev som barnmorskorna befarat. Men det är inte det jag tänkte prata om. Jag vill berätta om processen. Vad som funkade, vad som inte funkade. Om de 8 tipsen från Gilla till göra stämde.
Om nu någon på SSWC skulle vara intresserad. 😉

Det finns sociala medier-experter (?) som påstår att det inte längre går att göra uppror på sociala medier. Jag skulle vilja veta vad ni menar. För jag har en helt annan bild. Det går inte att göra ORKESTRERADE uppror. Men när det finns en brinnande kärna, en frustration, då går det faktiskt!

Det finns också många likheter med marknadsföring och nya krav. Tipset ”Sök inte uppmärksamhet, ge den” fungerar ypperligt i opinionsbildning också!
Tyvärr beskriver inte Tornfalken i det blogginlägget vad som är att ge uppmärksamhet. Men det skulle jag kunna utveckla någon gång.

Och gärna något oväntat och chockerande…

20130722-135554.jpg

