Bokfeber och läshunger

Jag har varit tokförkyld i fem dagar. Två av dessa lyckades jag ändå skriva blogginlägg om något som fick mig att känna något annat än nysningar. Men sen var det kört. Jag borrade in mig i näsdukar, förkylningsmediciner och Game of thrones. Läste ut tredje boken och kände sånt sug efter fortsättningen att jag sekunden efter laddade hem Kråkornas sång som eBok.

Sist jag slukade en bokserie med denna besatthet måste ha varit…. Först tänker jag Sagan om ringen, men vänta nu! Som en uppenbarelse inser jag att jag gjort det med flera bokserier:

  • Stieg Larssons Milleniumtrilogi
  • Jan Guillos Arn-böcker
  • Isaac Asimovs stiftelsetrilogi (+ nästan alla av hans böcker som blivit översatta till svenska)
  • Frank Herberts Dune (men ska sanningen fram har jag hört att det finns fler böcker)
  • J.R.R Tolkiens Sagan om ringen
  • E.L James 50 shades of grey (på engelska)
  • Anders de la Mottes [Gejm], [Buzz], (jag har ännu inte läst bubble, mest för att inte bli helt konspirationsnojjig!)

Jag är säker på att det kan läggas en del tonårsböcker till listan som jag förträngt. Min extrafarmor gav mig t ex hela Anne på Grönkulla-serien. En bok i taget. Och jag var naiv nog att läsa på. Numera ser jag det lite som allmänbildning och tröstar mig med att det i alla fall inte var Kulla-Gulla. (Oh the horror!)

Skäms jag lika mycket över 50 shades? Nej verkligen inte. Jag läste ju på orginalspråk. 😉

