Trend: Bring your own 11-åring och lyckas på sociala medier

Inspirerad av det jag ser på webbsändningarna från webbdagarna tänkte jag blanda och ge några egna spaningar.
Hela BYOD trenden. ”Bring Your Own Devices”. Vi vill ha tillgång till allt. IT-enheter stänger till och tillåter inte att vi administrerar, självklart av säkerhetsskäl. Vilket vi möter genom att använda våra egna mac-datorer, ipads, program och molntjänster.
Gör alla verktyg webbbaserade och nåbara via molnet.  Allt som vi inte behöver installera på arbetsdatorer kommer vi använda. Resten är för krångligt.
Kreativitet
2013 går vi från Kränkt till Kreativa! En revival för lekfull inredning på olika byråer. Samtidigt vill vi alla vara kreativa. Antingen för att vi ÄR det eller för att vi känner att det förväntas av oss. Men hur kreativ får man vara? ”Är du lönsam lille vän?”. (Se mina tidigare blogginlägg om kreativitet)
Ungdomarna tar över
11-year-old-lisaDe bästa bloggarna, utvecklarna, engagerade personer blir yngre och yngre. Det är naturligare för dem som vuxit upp med de digitala och sociala medierna. Det är som att lära sig gå. Vi som är  ”gamla i gemet” börjar försöka muta in våra områden och kalla oss för senior advisor och superstrateger. Så får ungdomarna var ”doers”! Se 11-åriga youtube-stjärnorna som Beata Wickbom pratar med på webbdagarna. ”Ni är ju fullfjädrade kommunikatörer!” http://nellieberntsson.se/ t ex
Affärsplan vadå?
De som driver trenderna är inte fångna i affärsplaner. De är så engagerade att göra det de älskar att de inte riktigt ser sig som entreprenörer innan någon annan sätter den beteckningen på dem.  Exempel Healthy Heroes. Eller 11-åringarna här ovanför.
Manipulation baserat på forskning
Marknadsförarnas kunskaper i psykologi för att påverka når ut till fler. Verktygen att påverka och till och med manipulera sätts i fler personers händer. Kommer vi gå runt och bli manipulerade i allt? Nu måste vi läsa på så vi inte känner oss lurade! Vilka använder verktygen till fula saker? Till att få oss att ta beslut som går emot vår egen personlighet och värdegrund. Läs boken Influence – The Psychology of Persuasion, Robert Cialdini!
Annonser