Varför har jag så konstigt nick?

– Anasoux? Varför heter bloggen så? Fnissar min arbetskamrat som har analog personlighetstyp. Han har fått ett tips om mitt arbetsrelaterade blogginlägg om opinionsbildning. Men bli förvirrad av att bloggen heter Anasoux.

anasoux, thats a funny nick!Svar: Det är ett skapat nickname. Det verkar vara något som utmärker oss early adopters som funnits på internet och sociala forum sen 90-talet. Vi som entusiastiskt chattat, byggt webbsidor och bloggat. Vi vet att det inte är säkert att nickname är samma som de namn man döpts till. Och inte för att skapa ett alter ego, utan för att ha något eget.
Jag är döpt till ett väldigt vanligt namn. Det finns hundratals Anna Olsson i Sverige! Jag ville inte bli en ”annaolsson73”. Och på jobbet får man ofta inloggningsnamn som anoln, anols, annao, anon och så vidare. Det är tråkigt.

Och ett av mina motton i livet är:

Alla sätt är bra utom de tråkiga

Så varför just AnaSoux? Ana = kort för Anna. Soux = en hyllning till Siouxsie and the banshees men stavas som Soux (~indianstammen). Det är ett digitalt nick som har tyst X. Samtidigt tycker jag att den har en snygg visuell form. Jag skapade den så det skulle kunna fungera både som varumärke när jag sålde egen smyckesdeign OCH som artistnamn i gothmetal. Så den har en ganska intressant och sammansatt historia, precis som jag.

Några glada twittrare har tagit sina nick ett steg längre och döpt om sig! För vi är inte alltid så lyckligt lottade att vi är döpta till något unikt. Vi heter inte coola saker som Lejon, Natt och dag, Fritjof, Lidne eller Lange. Som är lätt att kommer ihåg.

Några som lyckats göra sina nickname framgångsrika är; Bisonblog, Fun, DoktorSpinn, Karinkomet, awaze, deeped, Terobi, TrulyTherese, nikkelin, jocxy, ficklampa, anagina och bakjour.

En av de twitternamn jag är lite avundsjuk på är @allaheteranna . Den är genialisk! Men den kom jag inte på.
Jag har faktiskt hittat en version av Anna som stavas Anaugh. Sånt tycker jag är lite kul. 🙂

Nej jag fortsätter nog med Anasoux ett tag till.
Har du skrotat ditt gamla nickname och ersatt med ditt namn för att det är mer seriöst?

Smakprov från Siouxsie and the Banshees:

2 thoughts on “Varför har jag så konstigt nick?

Kommentarer inaktiverade.