8 Tips att gå från Gilla till Göra – Spin it!

Här kommer en allmän sammanfattning från diskussionerna på den session jag höll om ”Opinionsbildning i sociala medier 2013” från lördagen SSMX.

UPPDATERAT: Länkar och tips i Opinionsbildning i sociala medier del 2

Mina 8 tips

  1. Enkla och tydliga frågor/budskap är mycket enklare att snabbt på uppslutning kring. Skapa kampanjsidor i den kanal som funkar bäst för den frågan. Facebooksidor är fortfarande det som fungerar bäst att nå den svenska allmänheten. Sätt upp mål för nästa steg: ”vi vill sitta i tv-soffor, vi vill träffa den här beslutsfattaren”.
  2. Kan man driva opinion kring komplex fråga eller budskap? I mer sammansatta frågor får man främst sätta upp mål att skapa långsiktiga relationer. Du kan inte förvänta dig att få samma snabba spridning. Kan man bryta ut och förenkla vissa delar? För att sedan bygga på? Steg för steg.
  3. Ha en bra backend-organisation för att förvalta engagemanget så det inte stannar vid ”känsloyttringar”. Låsta facebook-grupper kanske inte är bästa mobiliseringsverktyget. Tipsa om google hangout, skype osv.
  4. Servera olika sätt för folk att engagera sig. Gilla är en nivå. Att dela med sig kan vara nästa. Men också erbjuda en väg in för de som VERKLIGEN vill engagera sig! Samla e-post-adresser till de som kan tänka sig att vara med i framtida aktioner i frågan.
  5. Meddela ev motpart att man har de här på sin sida och att vi kan aktivera dem igen om inget händer.
  6. När aktivismen nått ut, håll i frågan och rapportera tillbaka till alla som visat sitt stöd! Vad ledde det till? Behöver vi trappa upp det mer? Inte låta det dö ut i allmänhetens medvetande. Spin it!
  7. Mäta effekterna av aktivismen och hitta en modell som vi upptäckt ”funkar” i våra områden. Hur kapitaliserar vi på det som lyckades?
  8. Våga även titta på företag som skapar framgångsrik opinion. Hur gjorde de? Det finns säkert en del att lära därifrån och arbeta om för sin egen arena.

Om du funderar på storytelling kan du t ex ta del av Jerry Silwfers tips om element för lyckad storytelling.

Andra sammanfattningar

UPPDATERAT: Lord Sillion som såg denna session via bambuser gjorde den här sammanfattningen i sitt inlägg ”Do you want to engage more”

HUVUDPUNKTERNA VAR

Backend – Ha en bra backend organistion som stödjer, bevakar och regerar så fort det händer något.
Keep the Story Moving – Håll storyn levande. Spin vidare på det som engagerar.
Nya nivåer av Mastery – Se till att dom som vill hjälpa till får rätt nivå på sin utmaning. Så att dom kan utveckla sig själva samtidigt.
Summera statistik och håll mätbara mål – Försök mäta mål gör statistik för att se vad som fungerar.
Klona bra metoder – Ta reda på vad som fungerar bra och kopiera det.

Tack och fortsatt läsning

Tack alla som deltog i denna diskussion! Jag hoppas att ni också fick några nya idéer till ert arbete med opinionsbildning! Här kommer ett försök till klottersammanfattning.

20130224-191233.jpg

Annonser

4 thoughts on “8 Tips att gå från Gilla till Göra – Spin it!

  1. Ping: 35: Länkkärlek – andra som bloggat om SSMX | sarahernandez.se

  2. Ping: #SSMX trendade i lördags | Tatchit

  3. Ping: SSMX 2013 sammanfattat | Erkstam.se

Kommentarer inaktiverade.