Anna testar: Jobba i lobbyn

Jag testar något som flera tipsat om; jobba på annat ställe än kontoret. Tex en hotellobby.
Trendspaning: det är rätt många som gör det!

Är det av tvång eller frivillighet? Några kanske har egen firma och saknar eget kontor. Men flera gör det nog för att få byta perspektiv. Särskilt så här på en fredag eftermiddag.

Jag pratar med min soffkamrat, som har viss vana att jobba i lobbys. Ibland efter en nätverksträff (som dagens lunchseminarium med SSMC) tycker hon att det kan vara enklare att hänga kvar på plats än att åka tillbaka till ett kontor i Akalla.
20130222-155209.jpg

Jag är helt för att byta perspektiv ibland. Här på Scandic Malmen är det rätt stimmigt med musik och människor som tjuvstartat sina afterwork. Så då blir också bloggresultatet lite avslappnat.
Och hur gör jag med nätverk? Finns det ett öppet wifi? Det går ändå rätt bra att jobba på en skrivplatta, men de mer rutinerade har laptops.

Hur gör man med ergonomin? På kontoren har vi ju speciella kontorsstolar, höj- och sänkbara bord osv. Kanske man får se till att ändra arbetsställning lite oftare. Hitta ett högre bord och stå vid istället för att bara hänga i soffan.

En till sak med att sitta ”out of office” och jobba, är att man kan göra det med ett gäng som inte jobbar på samma företag. Ta chansen att ställa frågor, tex hur de gör hos sig, för att bredda perspektivet utanför den egna organisationen. Undvika att bli hemmablind.

Nu ska jag snart börja att förbereda mig inför väldigt social konferens imorgon (SSMX). Så jag slutför den här meta-diskussionen med mig själv och kommer verkligen börja testa!

20130222-155502.jpg

Det här borde vara #31 av 100 inlägg i bloggutmaningen #Blogg100

