Spela kort på projektmötet?!

 Nej, vi utvärderar med ett roligare verktyg.

När man är mitt inne i ett projekt är det lätt att bli lite fartblind. Hur vet jag att jag som projektledare har varit tydlig mot mina projektmedlemmar? Är det något jag tror att de vet som de inte vet?

Jag använde mig därför av Method Kit for projects för att göra en lite roligare variant av utvärdering. I vanliga fall kanske man tänker att Method Kit passar bäst i början av projekt. Men jag tyckte det funkade ganska bra så här också!

Eftersom jag gillar slumpen så lät jag var och en av projektmedlemmarna dra ett kort ur leken, titta på det och tänka lite. Sen frågade jag: Utifrån det ordet på kortet som du har: var står vi i projektet? Är den punkten tydlig? Kan du ge några exempel? Det här är en utvärdering av hur JAG har skött mig, inte vad DU kan. 🙂

Metod kort

Needs, stakeholders, distribution, time, similar projects och technology & tools var intressanta kort att få upp!

Vi fick upp de här korten och tack vare det fick jag några aha-upplevelser på punkter vi kan få bättre koll på. Men också bekräftelse på att vi har en gemensam bild av projektet.

Utvärdering av projekt bör man inte vänta med till på slutet!

Inspirationen kom från Mathias Rosdahl som bloggade i slutet av januari om att Testa Method Kit for Projects.

Jag tror att deltagarna vid mötet tyckte det var ett roligt sätt. Som tur är så har jag inte särskild ”svårpratade” projektmedlemmar! Även om de tyckte att de inte kände till alla engelska projektuttryck.  En svensk version kanske är på gång?

Det här är inlägg nr 29 av 100.

