Bloggfest och radiotankar

Us Nerds. Getting Social

I fredags var det übersocialAW nr 10. En ganska regelbundet återkommande afterwork med just übersociala människor, de flesta med socialamedier-anknytning. Denna gång hade även #blogg100 samtidig meetup. Det var väldigt många människor på Amaranten!

De nya kan dock ha blivit förvirrade av att ett annat sällskap gick runt med namnetiketter på sina kavajer/tröjor. Nej, de tillhör inte ”oss” fick jag upplysa några.

Vi är de utan badge

Som vanligt jättemånga trevliga samtal.

Men hur var det då med blogg100?

Jag kände verkligen att jag behövde prata om denna utmaning och mina tankar om det. Är det viktigt att ha läsare och få kommentarer? Är det viktigt för mig? Bra frågor som Anna-Carin Carnebro ställde till mig. Det måste jag verkligen fundera över. Innebär det att jag anpassar vad jag skriver om och hur jag skriver efter det som får mest läsare? Mitt syfte var ju mest att testa mig själv och få igång skrivandet. Det måste kännas kul och inspirerande för mig själv först och främst.

Jag bloggar inte professionellt. Jag har inte egen firma och måste inte sälja mitt varumärke. Jag har ett jobb som jag är bra på och behöver inte bevisa något i min blogg. Det är en lugnande tanke. 🙂

Pratade även med Fredrik Wass, (alias Bisonblog/ och Mr blogg100) fram på småtimmarna – men inte om bloggande. Vi pratade istället om radio. Sända alltså, inte lyssna på. Han vill sälja in sin podcast Maktministeriet som program till SR. Ja varför inte? Go for it!

Under min studietid sände jag på Uppsala studentradio på FM-bandet (98,9). Det var väldigt roligt. Främst pga de härliga utåtriktade människorna som engagerade sig i studentradion. En av dem är förresten tv-metreolog på Svt nu och gör ett strålande jobb även i rutan.

Radion har vissa likheter med bloggande. Man sänder ut sina tankar och ibland har man lyssnare som kommenterar. Men inte alltid. Och det är okej. Inget att stressa över. Men som en kollega från studentradiotiden sade ”Vi gör ju det här för att vi gillar att stå i centrum, eller hur? 😉 Vi är alla stora egon.”

Och egon vill ha bekräftelse. Argh! Där kom det igen. Jag kan inte leva i förnekelse att det är kul att bli sedd.

Trevlig söndag på er, snart börjar en ny arbetsvecka!

20130217-145159.jpg

