Opinionsarbete i sociala medier 2013 – är det kört?

Detta var rubriken för en session jag föreslagit till SSMX i slutet av februari. Nu börjar det närma sig…
Hur var det jag skrev? Och kan ni bidra med förslag och idéer?

”Går det att jobba med opinionsarbete i sociala medier 2013? Eller är det ”för många” som vill få ut sina budskap? Har #Almedalen blivit för stor? #svpol blivit kidnappad? Vilka är de nya knepen?Jag vill gärna ha en öppen session där alla som vill kan bidra med idéer, exempel och trendspaning. Jag menar inte marknadsföring av produkter och tjänster, utan idéer och påverka politiker och makthavare.”

Egna idéer

Gilla-boken

Gilla! – dela engagemang, passion och idéer via sociala medier
av Brit Stakston

Att driva opionion är inte något som en person kan göra alldeles ensam. Bra opionsarbete bottnar i engagemang hos många. Då borde ju sociala medier vara alldeles utomordentligt för det! Men det finns många som bara kommer till ”slacktivism”. De gillar en sida på facebook, men det är också allt. Lite lata aktivister?

Några punkter jag funderar kring just nu:

  • Från Gilla till Göra. (Här kan man utgå från boken Gilla av Brit Stakston, där du bland annat hittar engagemangspyramiden)
  • Kan man gamefiera engagemang? (ska försöka ta fram konkret exempel!)
  • Hjältar och förebilder. (Det här tror jag är riktigt viktigt)

Väcker dessa punkter några tankar hos er? Bidra gärna i kommentarsfältet! Som ni kanske märkt så innehöll gårdagens blogginlägg en låååång Storify över dagsaktuellt opionsarbete i medier och sociala medier. Det var inte mitt mest lästa blogginlägg kan jag avslöja… så ni var helt fel målgrupp för det inlägget. 😉 Men det visste jag nog innan.

Vad är SSMX?

SSMX – Stockholm Social Media Exchange – är en årlig okonferens (eller knytkonferens) i digitala mediebranschen. Där möts många av oss för tredje året i en härlig mix där deltagarna själva skapar innehållet. Jag skrev om tankarna kring både innehållet och unconferens som fenomen i tidigare blogginlägg:  ”Alla på vinterminglet har fel” (hoppsan! som ni kommer märka har jag ändrat mig på flera punkter efter det… ) och  ”Knytkonferens är lite som ett fackförbund” .

Stockholm Social Media Exchange

One thought on “Opinionsarbete i sociala medier 2013 – är det kört?

  1. Ping: Blog loving #Blogg100 | The Spring is my Love

Kommentarer inaktiverade.