Därför är måndag sämsta mötesdagen

Många organisationer har veckomöten på måndagar. Ofta som första punkt på morgonen.

Men varför skulle det inte kunna vara på tisdagar? Eller onsdagar?
Fördelarna är många att ha det senare i veckan:

Då har varje person hunnit ta upp trådarna från förra veckan och kan sätta sig in i kommande projekt och aktiviteter. Då har var och en hunnit planera sin tid. Det blir effektivare möten när man hunnit förbereda sig.
Det kan också vara en psykologisk spärr att uträtta några uppgifter den första arbetsdagen  i veckan. Att känna att man har hunnit få någonting gjort!
En hel måndag av möten lämnar istället en besk bismak att man ligger efter. Vilket är en känsla som kan hålla i hela veckan.

Varför är måndag sämsta mötesdagen?

1. Man förväntas ha sin veckoplanering klar innan man kommit tillbaka från helgen. Men inte minns jag det jag antecknade i fredags när jag försökte summera veckan som gått? Inte om jag faktiskt kunnat koppla av jobbet på helgen (- och det ska vi väl göra?).

2. Det är ofta cheferna som vill ha möte på måndagar. För att ”starta veckan”. Starta med vadå? Är det tydligt vad målet är med måndagsmötet? Speciellt konstigt blir det när man startar upp med ny information och vill ha åsikter på det.
De flesta av oss måste smälta och hantera informationen för att ha någon produktiv feedback. Och helgen räknas inte som tid att bearbeta information från jobbet! Sorry chefen!

3. Jag hinner inte utföra mina egna uppgifter. Inga mail blir hanterade. Inga uppdateringar kan ske av dokument, på webb, facebook och twitter som en konsekvens att vi sitter uppbokade i möten större delen av måndagen.

Så varför behåller vi måndagsmöten? Av gammal tradition? Nä, någon måste nog sälja in det tydligare till mig. Vad tycker ni?

Tunnelseende

Jag får tunnelseende av måndagsmöten!

3 thoughts on “Därför är måndag sämsta mötesdagen

  1. Jag har nu fått kommentar öga till öga på min åsikt om måndagsmöten. ”Ja, men en del tycker att det är bra att lägga alla möten på måndagar, så blir de överstökade” Jag skulle gärna höra det från dem själva. Hur många är de? Varför är det de som styr? För det är inget som jag har hört i alla fall…

  2. Håller helt med – hatar möten på måndagar – därför bokar jag inga möten den dagen längre! Skulle vara mkt trevligare med fredagsmöten, kombinerat med gott fikabröd och med glädje inför helgen som kommer! Alltid bra att planera kommande vecka innan går på helg!

Kommentarer inaktiverade.