”Jag läser aldrig bloggar!”

– Du borde blogga om det där!
– varför ska jag ta min privata tid och skriva om det?

Det var svaret jag fick från min kompis som i en kvart pratat oavbrutet om hur irriterad hon var på ett nytt självkassa-system på Klippet, som tydligen var helt obegripligt.

– Tja, kanske för att det inte hjälper hur mycket du än pratar med mig om det, men du verkar ju ha en del feedback som Klippet kanske behövde höra?

– Men jag läser aldrig bloggar!

Nä, det var inte läge, tänkte jag. Det kanske är jag som är helt socialamedier-nördig.
Efteråt har jag fört ett inre resonemang. Visst finns det jättemånga bloggar som ingen läser. Men det går inte att förneka att det är en kraft i bloggande, om man _vill_ något.

De flesta nyhetswebbar har en direkt twingly-koppling till alla som bloggat om artikeln.

Bloggtoppen visar även de som är mest länkade till.
Den politiska bloggosfären är oväntat stor. Se Unionens kartläggning av politiska bloggar t ex där 2.913 politiska bloggar har analyserats! Den presenteras även på Slideshare:
Bloggar är inte längre bara Blondinbella och hennes modebloggsgelikar.
Det är åsikter. Det är i många fall ett pekfinger rakt in i organisationernas hemmablinda självbild. Och det är en guldgruva för organisationer att få feedback utan att skicka ut dessa oändliga enkäter.
Vad är hett just nu? Du behöver bara gå in på knuff.se så ser du mest bloggade ämnen direkt!
Tycker någon någonting om ett ämne som jag är berörd av? Använd twingly bloggsearch. Eller googles sök filtrerat på bloggar.
Bloggar med många länkar in och ut rankas högre. Så de mer introverta, privata bloggarna kommer inte komma upp först. Om de inte är ensamma om ett ämne som du söker på förstås.
Så du som inte läser bloggar borde kanske kolla vad som finns av intresse för dig. Du skulle nog bli förvånad!
Sök din väg
3 thoughts on “”Jag läser aldrig bloggar!”

  1. Just ordet blogg har så negativ klang för många. Tyvärr. Ofta från den som sällan har ens har funderat över vad en blogg är. Finns så otroligt många olika typer av bloggar och lika många typer av bloggare.
    Intressant när man diskuterar detta med en ickebloggare.

  2. Vist vissa av oss kanske utbrister, blogga om det då, så får vi just det svaret du fick!
    Men hade man sagt skriv en insändare, maila dem, ring och så vidare, så kunde man kanske fått en annan reaktion? Men ju ordet BLOGG är på ngot sett väldigt laddat!

Kommentarer inaktiverade.