Gameification och Responsive är superhett!

Här kommer del två i Det bästa från WSA-dagen. (Första delen publicerade jag i morse).

Webbtrend: Gamification

Darja Isaksson från Ziggy Creative Colony (Helloziggy.com) inledde på ett engagerande sätt sin punkt om gameification.
Det hela började redan när Darja som liten fick se mammas veckoschema för familjen. Där fanns listan på vad som förväntades av henne och hennes syskon för att förtjäna sin veckopeng. Men hon tyckte den var dåligt ”riggad” eftersom hon automatiskt fick vara på en högre level än lillebror – hon förväntades att laga riktig mat medan lillebor fick laga efterrätt.

”Jag ville ju bara levla ned!” 😉

Darja pratade snabbt och engagerande om flera exempel där gameification/spelifiering fungerar.
I utbildning? Har provats för att göra det roligare att lära sig matematik i grundskolan.
– Bryt ned i levels.
Avatarer som blir mer avancerade ju mer man klarar av. Gav ungarna motivation och de gjorde bättre i nationella prov.

Trendspaning

Fler och fler kommmer ha spelifierad applikation men Gartner Group förutspår att 80% kommer misslyckas pga dålig design!
Måste förstå målgruppens drivkrafter. Men spelteori är väl beforskat!

Spelarnas personlighetstyper

Killers. Achievers. Socialities och Explorers. Från Frank Caron Player Types
Linked in använder spelteori när de visar att du har ”75%completed profile”. En Achiever känner direkt: oj! 75% är inte bra. Hur får jag upp det i 100?? Och börjar fylla i det som behövs.

Spelmekanik i copy?

– Beskriv dig själv
-Beskriv dig själv med högst 7 ord. Fler beskrev sig med den utmaningen!
Lura inte dig själv med förenklad spelifiering!
Kolla Jane mcGonigal på TEDtalks! (Spana längst ned…)

Responsiv design är en möjlighet att göra rätt från början!

Jaan Orvet och Andreas Carlsson från Nansens bevingade ord:

Peta inte ned hela elefanten i en fingerborg!

Allt på webbplaten är inte viktigt i alla devices.
Det är stor skillnad på ”tjockwebben! (=datorskärmen) och mobila devices.
Vi sitter olika långt från olika devices. Vi kan också ha en mer emotionell relation till tablet och mobil än till datorskärmen.

När används mobil och vad gör folk?

I mobilen har du bara EN yta.
I tablet har man den fysiskt närmare. Men fortfarande skala ned. Här kan man jobba mer i höjdled. Och död åt högerpuffen….
Tjockwebben har bredare visning men är också del av ett större sammanhang där vi på skärmen gör flera saker samtidigt. Jobbar i olika fönster. Så där är bra att jobba med bredd och skapa lugn. Inte bara mosa in saker! Det som visas ska även här vara hårt prioriterat.
”Happy swiping” fungerar bra i både på mobil och tablet eftersom man håller dem i handen och bläddrar med fingret på pekskärmen.
Ja, vilken inspirerande dag!

<anchor=”tedtalk”>

Här kommer förresten en TEDtalk med Jane McGonigal:
The game that can give you 10 extra years of life
Annonser

One thought on “Gameification och Responsive är superhett!

  1. Jag tycker att spelarnas personlighetstyper med ”Killer” är inte är så bra.
    Amy Yo Kims modell är bättre med dom här 4 typerna tycker jag
    Competitive, Cooperation, Explorer, Expression

    There are 4 types och basic social style that you can divide the users in: Competitive, Cooperation, Explorer, Expression. Your users is just not one style but a combination of more than one. Get to know the user. Find out what type they are and how to design for them.

    Se min Blogg: Smart Gamification
    http://lordsillion.wordpress.com/2012/01/10/smart-gamification

    Kolla in Jane McGonigals prat om Productivity med:

Kommentarer inaktiverade.