Alla på vinterminglet hade fel

Som djävulens advokat kommer jag nu ifrågasätta allt som sades på scenen på vinterminglet. Det betyder inte att jag inte håller med men jag kan tycka att det var lite väl mycket halleluja. ”Håller ni inte med?” var det uttryck som jag hakade upp mig på. Lite eftertanke kan inte skada.

1. Kommer internet påverka oss så omvälvande att vi byter beteende?
Nej. Så länge vi är sociala djur kommer vi bete oss likadant. Om möjligt med något fler medel. Det kommer komma en mottrend som ifrågasätter om alla dessa medier verkligen är av godo. T ex har vi inte sett hur denna omfattande radiotrafik påverkar oss. Elallergi och liknande påverkan på människor är bara toppen på isberget.

2. Kommer journalistens roll att förändras? 3.0?
Publikredaktörer? Ni kan uppfinna hur många olika redaktörstitlar ni vill. Men vi kan inte alla vara redaktörer. De flesta vidarebefordrar bara rykten. När alla blir publicerare inom te x sitt företags intranät är det mycket sällan den personens huvudaktivitet. Har man inte fått en nödvändig utbildning/kunskap i hur man skriver begripligt kommer informationen inte nå ut till fler eftersom det blir ”brus”. Journalister har ett kall, ett driv och ett engagemang som alltid behövs.

3. Gameifiering som metod.
Om syftet med aktiviteten inte är något annat än spelet i sig är det bara ett spel. Att göra lärande som spel kan tyckas vara en onödig omväg och rentav minska det uppskattade värdet på det du lär dig ”eftersom det bara är en lek”. Du kan styra beteendet under en begränsad tid. Men det finns inget som säger att det integreras i dig. Har jag blivit bättre på något? Annat än just spelets regler? Därmed inte sagt att det finns metoder som funkar att hålla folk engagerade i spelet och gör dem villiga att betala.

4. Att etablera sig i Japan.
Att jobba så hårt i ett underdog-läge kan bara passa de mest tävlingsinriktade personerna i Sverige. Vilket Sofia Svantesson bekräftade med hela sin person. Man måste älska smärta, sömnbrist och blodsmak i munnen. Hur många gör verkligen det? Här kan jag inte komma på någon bättre antites än – måste man vara en übermensch? Och är verkligen alla japaner så? En mer laidback svensk kan säkert lyckas i Japan, men kanske med ett annat mål? Är det alltid så bråttom? Att vara mästare i ett hantverk kan också ge stort förtroende.

5. Vem som helst kan starta webbshop.
Ja, men hur många kan leva på det? Coolhetsfaktorn kommer att sjunka mycket snabbt och många kommer sitta där med shoppar utan kundunderlag om man inte säljer det som efterfrågas. Det är inte coolt för att det är grön design. Svart går skitbra.

6. Sociala medier påverkar ledarskap.
Inte mer än om du är populär och att personer lyssnar på dig då. En god ledare och VD kan styra sitt företag utan sociala medier om hon har allas öron och förtroende ändå. Sociala medier behöver inte genomsyra ledningsgruppen utan de kan delegera ut det som all annan omvärldsanalys eller kommunikationsarbete. Traditionella företag kommer alltid bli konsekvensen av expansion. Platta organisationer, crowdsourcing, transparens och autencitet blir svårare och svårare ju större företaget blir. Få affärsmodeller går ut på att INTE öka vinsterna genom expansion eller att minska konkurrennsen.

7. Andel aktiva svenska twittrare.
10% står för 80% av tweetsen. Det är early adopters som just nu är twitter-talibaner. De kommer att bytas ut när gemene man hittat till twitter och det kommer landa på en siffra på 20/80. Motsvarar det gyllene snittet där 20% av jordens befolkning äger 80% av jordens tillgångar. sen kommer early adopters hitta en ny fluga..

Men å andra sidan så hade de ju rätt också. Allt är relativt och jag har inte monopol på sanningen. Så ta det inte för bokstavligt!

Annonser